KURIKULUM STANDARD
SEKOLAH RENDAH (KSSR)
Latar Belakang
1. Gagasan ke 3 Ucapan
Dasar Y.A.B. Perdana Menteri dalam Perhimpunan Agung UMNO 2006 – menuntut
supaya pendidikan Negara memberi penekanan kepada :
·
Pembangunan modal
insan
·
Penghasilan pelajar
celik minda
·
Pembentukan
warganegara yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
·
Program yang
membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan Ulul al-bab.
2.
Teras ke 2 Pelan
Induk Pembangunan Pendidikan:
· Dasar –
membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta
menghayati nilai-nilai murni.
· Matlamat –
memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan,
kemahiran dan kompetensi, menerap nilai
3.
Oleh itu, kurikulum
kebangsaan perlu dikaji semula bagi memastikan kurikulum yang holistik dan
sentiasa releven bagi melahirkan modal insan yang seimbang yang dapat
menangani cabaran semasa dan masa depan.
Sejarah Kurikulum Sekolah
Rendah
1983 - Kurikulum
Baru Sekolah Rendah (KBSR)
1993 - Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
2003 - KBSR
(semakan)
2011 - Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Transformasi Kurikulum
Proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada
kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk,
organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan
pengurusan kurikulum di sekolah.
Hasrat Pendidikan
-
Falsafah Pendidikan Kebangsaan -
Cabaran Abad Ke-21
-
Dasar
Pendidikan Kebangsaan - Model Baru Ekonomi (MBE)
-
Wawasan 2020
- Teori Pembelajaran
- angka Rancangan Jangka
Panjang - 4
Pillars of Education
CIRI MODAL INSAN
(SEKOLAH RENDAH)
Pada akhir peringkat pendidikan rendah,
murid perlu mempunyai kemahiran asas untuk kehidupan seharian. Antara kemahiran asas
tersebut adalah seperti berikut:
·
Penguasaan
kemahiran asas – membaca, menulis dan mengira
·
Kemahiran menaakul,
kreatif dan inovatif
·
Kesedaran
kesejahteraan diri (fizikal dan mental)
·
Percaya kepada
tuhan, berakhlak mulia dan amalan nilai murni
·
Jati diri dan
semangat patriotisme
·
Memahami dan
menghayati budaya nasional
KONSEP KURIKULUM
TRANSFORMASI SEKOLAH RENDAH
·
Berteraskan
Falsafah Pendidikan Negara (FPN)
·
Berasaskan Prinsip
KBSR:
-
Pendekatan
bersepadu
-
Perkembangan
individu secara menyeluruh
-
Peluang dan kualiti
pendidikan yang sama untuk semua murid
-
Pendidikan seumur
hidup
BENTUK KURIKULUM
TRANSFORMASI
Komunikasi - Penggabungjalinan kemahiran bahasa secara lisan dan bukan lisan semasa
berinteraksi
Sains & Teknologi
- Penguasaan pengetahuan sains, kemahiran dan sikap saintifik
Penguasaan pengetahuan dan kemahiran matematik
Penguasaan pengetahuan dan kemahiran berasaskan teknologi
Perkembangan Fizikal & Estetika - Perkembangan jasmani dan kesihatan untuk kesejahteraan
diri
Pemupukan daya imaginasi, kreativiti, bakat dan apresiasi
Kerohanian, Sikap & Nilai - Penghayatan amalan agama,
kepercayaan, sikap dan nilai
Kemanusiaan - Penguasaan ilmu dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar
setempat, negara dan global
Penghayatan semangat patriotisme dan perpaduan
Keterampilan Diri
- Pemupukan kepimpinan dan sahsiah
diri melalui aktiviti kurikulum dan
kokurikulum
KEMAHIRAN NILAI
TAMBAH /
KURIKULUM BERASASKAN STANDARD
Kurikulum Transformasi
Sekolah Rendah digubal berasaskan standard kandungan dan standard pembelajaran
Contoh Standard
Kandungan & Standard Pembelajaran
Mengapa Standard?
•
Memastikan
SEMUA murid melepasi standard yang ditetapkan.
•
Penetapan
ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu diukur dengan jelas.
•
Mengenal pasti strategi penambahbaikan (assessment for learning).
•
Mengatasi
masalah murid keciciran dalam pembelajaran.
* Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah .
* Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah .
Organisasi KSSR Tahap I dan Peruntukan Masa